Power-as-a-Service

Øget tryghed med ét samlet elansvar hos Vattenfall

Udgivet: 2022-12-16 Opdateret: 2023-08-09 kl. 12:06

Øget tryghed med ét samlet elansvar hos Vattenfall

Da Thon Property, der ejer og administrerer omkring 10 indkøbscentre i Sverige, skulle udbygge Torp Köpcentrum i Uddevalla, opstod der et behov for at udvide det eksisterende elanlæg. Thon valgte tjenesten Power-as-a-Service fra Vattenfall Network Solutions på grund af blandt andet høje krav til personsikkerhed og pålidelig elforsyning til alle lejere. 

Alle Thons indkøbscentre har egne højspændingsanlæg, hvilket stiller høje krav til kompetencer og administration på en driftssikker måde. Fra centralt hold tilbydes støtte og backup ved vigtige spørgsmål, men de enkelte indkøbscentre har selv ansvaret for at varetage de daglige opgaver.

"Elforsyningen er en vigtig del af vores aktiviteter. Personsikkerheden har altid førsteprioritet, for både de ansatte og kunderne i indkøbscenteret skal kunne føle sig trygge. Derudover skal vi også sikre, at belysning, elevatorer, rulletrapper, transportbånd, alarmer og butikkernes følsomme udstyr ikke rammes af driftsforstyrrelser," fortæller Stefan Sandblom, som er seniorchef for teknik og projektchef for Thon Property AB.

Vattenfall overtog Thons elanlæg i hele Sverige

I forbindelse med, at Torp Köpcentrum i Uddevalla skulle udbygges og blive dobbelt så stort, skulle Thon gennemgå indkøbscentrets elbehov og fik i den forbindelse et tip om Vattenfalls  Power-as-a-Service. Tjenesten indebærer blandt andet, at Vattenfall køber og overtager ansvaret for elanlæg til markedsværdi, hvilket frigør kapital hos kunden, samtidig med at det juridiske ansvar overgår til Vattenfall.

"Tidligere har vi købt vores egne koblingsanlæg og transformatorer, men det indebærer et stort elsikkerhedsansvar, som er svært at opretholde uden specialistviden. Vattenfalls Power-as-a-Service var en god løsning for os, fordi det giver os en kompetent samarbejdspartner, der overtager hele ansvaret. Det føles som en god og langsigtet løsning både for os centralt og for vores ejendomsinspektører rundt omkring i landet," forklarer Stefan Sandblom.

Nu køber Thon i stedet elanlæggets funktion som en tjeneste, hvilket betyder, at Vattenfall tager sig af alt fra drift, eftersyn og vedligeholdelse til beredskab, opgraderinger og investeringer i elanlægget – alt sammen for at sikre, at elanlæggene fungerer optimalt ud fra hvert enkelt indkøbscenters specifikke behov. Inden udvidelsen af Torp Köpcentrum havde Vattenfall også ansvaret for projekteringen af det udvidede elbehov og installerede blandt andet en ny transformatorstation.

"Udover Torp Köpcentrum har Vattenfall nu også overtaget resten af vores højspændingsanlæg i sSverige, hvilket betyder, at vi får en ensartet og samlet håndtering af alle vores elanlæg," tilføjer Stefan Sandblom.

torp-toppbild-1

Ett omfattende ansvar for elsikkerhed

En vigtig faktor ved Power-as-a-Service er netop, at kunderne kan føle sig trygge, fordi det er erfarne medarbejdere med viden om el, der håndterer elanlæggene på driftssikker vis. Det gælder alt lige fra projektledelse til at overtage elanlægsansvaret og dermed også det omfattende elsikkerhedsansvar. Her er blandt andet de rigtige procedurer afgørende for at sikre, at elanlægget vedligeholdes korrekt, så der ikke opstår risiko for person- eller ejendomsskader.

"Vi har besøgt alle indkøbscentrene, foretaget inspektioner på hvert anlæg og gennemgået forudsætningerne for hver enkelt virksomhed. Vi har derefter udarbejdet en vedligeholdelsesplan for hvert enkelt anlæg, der beskriver, hvornår de forskellige komponenter i elanlægget skal serviceres i henhold til vores standard hos Vattenfall. Det handler om alt fra funktionskontrol af forskelligt højspændingsudstyr til rengøring og støvsugning af transformatorerne, fordi støv kan forårsage kortslutning og strømafbrydelse," fortæller Johan Häggner, som er aftaleansvarlig hos Vattenfall Network Solutions.

Vattenfall har også udarbejdet eftersynsrutiner, hvor blandt andet termografering indgår for at sikre, at der ikke er problemer med varmdrift i anlægget. Ved hvert eftersyn er der en omfattende tjekliste, som følges, og alt dokumenteres i en protokol.

"Vi afholder også regelmæssige afstemningsmøder, hvor vi fortæller, hvad vi har udført, og rapporterer om eventuelle problemer eller risici, vi har opdaget, og kommer med anbefalinger til fremtidige tiltag," forklarer Johan Häggner.

Løbende vedligeholdelse reducerer risikoen

 

Takket være Vattenfalls løbende eftersyn kan mangler hurtigt identificeres og løses, inden de udvikler sig til et alvorligt problem. I et af indkøbscentrene viste det sig blandt andet, at et koblingsanlæg havde nået udløbet af den tekniske levetid og derfor skulle udskiftes. Det er en opgradering, som Vattenfall tager sig af, både praktisk og økonomisk. Hvis der skulle ske noget uforudset, har Vattenfall et beredskab med hurtig adgang til reservedele og specialteknikere, som rykker ud i henhold til den aftalte tidsplan.

"For os var det vigtigt at finde en national samarbejdspartner med muskler, som kunne leve op til vores behov og vores høje krav. Vattenfall har udvist et stort engagement i, at vi skal lande rigtigt med hensyn til alt fra vedligeholdelsesaftaler til at informere det tekniske personale i vores ejendomme om den fremtidige håndtering af elanlæggene," påpeger Stefan Sandblom.

Stefan Sandbloms tips til andre, som også vil have et driftssikkert elanlæg, er at sætte sig ind i, hvilket ansvar og hvilke forpligtelser, der følger med at eje et højspændingsanlæg.

"Nogle af opgaverne kan løses ved at indkøbe serviceydelser af forskellig art, men så længe man stadig er ejer af højspændingsanlægget, har man også stadigvæk et meget omfattende elsikkerhedsansvar. For os er det en tryg løsning at overlade det ansvar til Vattenfall Network Solutions," konkluderer Stefan Sandblom.

Hent artikel som PDF

Vil du gemme artiklen eller udskrive den? Hent artiklen via knappen nedenfor, så sendes den direkte til din email.