Power-as-a-Service, Danmark

Sveriges hurtigst voksende virksomhed elektrificerer

Udgivet: 2023-10-18 Opdateret: 2023-10-20 kl. 14:05

Sveriges hurtigst voksende virksomhed elektrificerer

Instabox vil gøre bæredygtig transport tilgængelig for alle. Virksomheden tager nu det næste skridt i sin bæredygtighedsrejse sammen med Vattenfall - med målet om at elektrificere sin flåde af køretøjer.

Instabox er logistikvirksomheden, der vil udfordre status quo. Siden starten i 2015 har virksomheden kontinuerligt udvidet sit netværk af intelligente pakkeskabe og kan nu tilbyde alle svenskere muligheden for at afhente pakker i skabene i stedet for at stå i kø hos posthuset. Instabox er Sveriges hurtigst voksende virksomhed og den tredje hurtigste tech-virksomhed i Europa ifølge Financial Times, og bæredygtighed har længe været højt på dagsordenen. I februar 2020 blev beslutningen taget om at skifte helt til fossilfrie brændstoffer, og nu tages det næste skridt - elektrificering af køretøjerne.

Transportsektoren er meget udledningsintensiv, og vi ser det som vores moralske ansvar at gøre bæredygtige leverancer tilgængelige for alle.

 Vi har allerede reduceret vores udledning med 90 procent ved at skifte fra diesel til HVO100. Men vi kan ikke stoppe der. Transportsektoren er meget udledningsintensiv, og vi ser det som vores moralske ansvar at gøre bæredygtige leverancer tilgængelige for alle, siger Instabox bæredygtighedschef Leilei Tong.

Efterspørgslen på bæredygtig transport er fortsat stigende både hos forbrugere og e-handelsvirksomheder. Instabox, der startede som en opkomling inden for det nye segment af skableverancer, ønsker at være førende på bæredygtighedsområdet og drive forandringen snarere end at være reaktive, siger Leilei Tong.


– Vi ser os selv som en aktør, der udfordrer tanken om, hvordan transport kan ske, også på bæredygtighedsområdet, siger hun.

En tredjedel elektrificerede

Beslutningen om elektrificering blev truffet sidste efterår. Siden da har Instabox elektrificeret 30 procent af køretøjerne, der leverer hjemleverancer i Sverige.


– For vores hjemleverancer er mindre køretøjer tilstrækkelige, hvilket gjorde dem lettere at elektrificere. Vi er også godt på vej til at elektrificere dele af vores skableverancer, men der er en afvejning mellem lang rækkevidde og muligheden for at kunne laste meget. Skableverancerne er vores mest effektive leverancer, vi kan køre op til 100 pakker til ét sted, siger Leilei Tong.

For os er det naturligt at have mulighed for opladning på vores egne terminaler

At have en velfungerende opladningsinfrastruktur er helt afgørende for en transportvirksomhed. I et partnerskab med Vattenfall har Instabox nu egen opladningsinfrastruktur på terminaler i Sverige, og flere er planlagt på kort sigt.

INSTABOX_1200 Det er afgørende for os, at opladningen er pålidelig, tilgængelig og hurtig. Problemet med at lade offentligt er, at man ikke ved, om der er plads, så for os er det derfor naturligt at have mulighed for opladning på vores egne terminaler, siger Leilei Tong. Det er gennem tjenesten Power-as-a-Service, at Vattenfall leverer opladere og tilhørende elinfrastruktur, hvor Vattenfall ejer, administrerer og sikrer ladernes funktion. Det betyder, at Vattenfall står for installation, vedligeholdelse og service af opladningsstationerne samt giver råd om, hvordan opladningen kan optimeres. Ifølge Leilei Tong kan effektiv brug af opladning gøre en stor forskel.

Egen elektricitetsproduktion

At oplade hvert køretøj efter behov og vælge ruter, der bruger mindre elektricitet, er måder hvorpå man får mest muligt ud af elektriciteten. Instabox undersøger også muligheden for at installere solceller på nogle af stederne for at begynde at producere sin egen, klimavenlige elektricitet fra solenergi.

 Vi har allerede i dag slutbrugere, der ringer til os og spørger om bæredygtig transportter

Leilei Tong tror, at efterspørgslen på bæredygtig transport vil fortsætte med at stige, og at Instabox vil have en vigtig rolle i branchens omstilling.



– Vi har allerede i dag slutbrugere, der ringer til os og spørger om bæredygtig transport, og mange e-handlere prioriterer bæredygtige transportløsninger i deres kasser. Men vi synes ikke, det bør være op til kunden at finde bæredygtige løsninger. Vores mål er at gøre det tilgængeligt og nemt for alle, siger hun.

Download vores whitepaper

 

Hent artikel som PDF

Vil du gemme artiklen eller udskrive den? Hent artiklen via knappen nedenfor, så sendes den direkte til din email.