Power-as-a-Service, elektrificering

Amsterdams sightseeing-både bliver snart elektriske

Udgivet: 2023-08-29 Opdateret: 2024-02-20 kl. 08:34

Amsterdams sightseeing-både bliver snart elektriske

I 2025 vil alle Strommas sightseeing-både i Amsterdam sejle lydløst og uden udledning. I samarbejde med Vattenfall bliver Strommas kanalbåde i byen nu elektrificeret.

Amsterdam har indført krav om fossilfrit elforbrug i 2025. Derfor bliver Strommas sightseeing-både, som sejler i den hollandske hovedstads kanaler, i mellemtiden ombygget til elektrisk drift.

”Vattenfall bidrager til omstillingen ved at levere batterisystemet,” siger Bilal Malla, forretningsudvikler i Maritime Solutions hos Vattenfall. Vattenfall leverer også fossilfri el til Strommas projekt.

- Med elektrisk drift er sejlturen støjsvag og behagelig. ”Drifts- og vedligeholdelsesomkostningerne er væsentligt lavere, og ud fra et miljømæssigt synspunkt er denne omstilling både en uundgåelig og efterspurgt løsning,” siger Bilal Malla.

Samarbejdet er første skridt i et partnerskab, der skal elektrificere Strommas bådflåde og sikre fossilfri drift. Virksomheden har aktiviteter i seks lande og på 19 lokaliteter i alt.

”Vi står over for en større tilpasning af vores drift, og partnerskabet med Vattenfall er et vigtigt skridt i vores fortsatte bæredygtighedsarbejde,” siger Patric Sjöberg, administrerende direktør og CEO for Stromma Group.

Ideel form for bådtrafik

Sightseeing-både har optimale forudsætninger for batteridrift. Hastigheden er lav, hvilket giver længere rækkevidde og kræver færre opladninger. Bådene kan oplades natten over og ved lavere effekt, hvilket er mere skånsomt for batterierne. For andre typer bådtrafik er forudsætningerne anderledes, konstaterer Bilal Malla.

–    For den køreplansstyrede pendulbådstrafik kan udfordringerne være flere. Afstand, hastighed, fremdriftseffekt og tilgængelig ladeeffekt på de forskellige kajanlæg er de afgørende faktorer for udformningen af den optimale løsning.

Vattenfall tilbyder tjenesten ”Power-as-a-Service” til rederier og havneejere. Power-as-a-Service kan omfatte flere forskellige løsninger, som skræddersys ud fra behov i forhold til ladeinfrastruktur og den elektriske drivkraft.

”I forbindelse med vores mission inden for tung transport har vi fokus på at muliggøre omstillingen af transport både på land og til søs. Vattenfalls rolle er at deltage og komme med forslag til løsninger, der passer til kunden, gennem samarbejde med førende markedsaktører,” siger Bilal Malla.

Flere teknologispring inden for rækkevidde

”Når det handler om pendulbådstrafik, kan de udfordringer, der er i dag, løses på kort og mellemlang sigt gennem batterilagring, som kompenserer for manglen på tilgængelig effektkapacitet,” siger Bilal Malla. Om fem-ti år vil det teknologispring, vi befinder os i, også omfatte andre typer energikilder såsom grøn brint eller metanol, roterende vindsejl og brintmøller, fastslår han.

–    I forbindelse med den igangværende omstilling er det absolut nødvendigt at gribe de muligheder, der findes inden for forskellige teknologispor, selv om de befinder sig i forskellige modningsfaser. Det er også vigtigt at nævne, at gennem partnerskaber skabes nye forudsætninger for omstilling. Det kræver ofte betydelige ressourcer at bane vejen for fremtidens fossilfri søfart.

Download vores whitepaper

Hent artikel som PDF

Vil du gemme artiklen eller udskrive den? Hent artiklen via knappen nedenfor, så sendes den direkte til din email.