Genbrug giver Porsche-batterier et nyt liv

Udgivet: 2024-10-28 kl. 06:30

Porsche-batterier

Muskelbiler er måske ikke lige det, man forbinder med innovativ bæredygtighed. Men det vil Porsche ændre på med sit nye energilagringssystem, som er bygget af genbrugte bilbatterier.

I den nordvestlige del af Leipzig er en lille omstillingsrevolution i gang. Her – på Porsches fabrik – er der blevet bygget et batterilagringssystem på størrelse med to basketballbaner for at forsyne området med elektricitet. 4.400 brugte bilbatterier fra sportsvognsproducentens Taycan-model er blevet genbrugt, efter at de har udspillet deres rolle i bilerne.

Konceptet kaldes ’Second Life’, og målet for den Stuttgart-baserede virksomhed er at vise, hvordan man kan presse mere energi ud af elbilbatterier. Hvert Taycan-batterimodul fra testbilerne er blevet installeret i fire større energilagringssystemer, som alle har en forventet levetid på 10 år. Da batterierne er installeret, som de er, ét ad gangen, kan de også nemt skiftes ud.

PLG_Drohne_20230622_583000_MarcoProschBillede: Porsches fabrik i Leipzig, 2024, Porsche AG.

Bæredygtigt – og forretningsmæssigt fornuftigt

Sammen med universitetet i det østtyske Zwickau har Porsches miljø- og energiafdeling udviklet konceptet og fundet løsninger til industriel energilagring. – Projektet er et eksempel på, hvordan vi kan bruge ressourcer på en bæredygtig måde og samtidig være forretningsmæssigt effektive, siger Albrecht Reimold fra Porsches bestyrelse i en pressemeddelelse.

Elektriciteten til lagringssystemet kommer i høj grad fra områdets egen solcellepark og fungerer også som et godt redskab til at udnytte produktionen af solenergi.

Genbrug i stedet for direkte genanvendelse

Projektleder Jonathan Dietrich tilføjer i samme pressemeddelelse: – Vi ville både gøre Leipzig-fabrikken mere rentabel og øge graden af selvforsyning med elektricitet. Så det føltes meget logisk at genbruge Taycan-batterierne i stedet for bare at genanvende dem.

Nu håber Porsche, at indsigterne fra Leipzig-fabrikken kan overføres til sportsvognsproducentens øvrige fabrikker. Selvom virksomhedens fabrikker i Zuffenhausen, Leipzig og Weissach har været CO2-neutrale siden 2021 og har brugt udelukkende vedvarende energi siden 2017, er det indtil videre kun Leipzig, der har energilagringssystemet på plads.

– På denne måde kan vi bruge batterier, der ikke længere er egnet til brug i biler, og få noget andet ud af dem, inden de til sidst ryger til genanvendelse, siger Dietrich.

Tekniske fakta om Porsches energilagringssystem

  • Total kapacitet: Fem megawatt
  • Energindhold: 10 megawatt-timer
  • Antal batterier: 4.400 batterimoduler


Kilde:
Second Life concept: how used Taycan batteries became an energy storage system for the Leipzig plant

Hent artikel som PDF

Vil du gemme artiklen eller udskrive den? Hent artiklen via knappen nedenfor, så sendes den direkte til din email.