EU's lovgivningsmæssige rammer for bæredygtighedsrapportering og virksomhedsansvar i værdikæden er under udvikling. Med den såkaldte Omnibus I-pakke har Kommissionen foreslået flere ændringer for at gøre reglerne mere praktiske at anvende - og samtidig udskyde indførelsen af dem for nogle virksomheder.
Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) og Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) er to af de mest omfattende bæredygtighedsregler i EU's grønne omstilling. De omfatter rapporteringskrav om klima, socialt ansvar og virksomhedsansvar - både i din egen virksomhed og i din forsyningskæde.
I april 2025 besluttede EU's lovgivende institutioner at udskyde ikrafttrædelsen af nogle af reglerne. Samtidig har Kommissionen foreslået justeringer af indholdet for at gøre det lettere at anvende reglerne på tværs af forskellige typer virksomheder og sektorer.
Omnibus I-pakken foreslår ændringer i anvendelsen af direktivet om bæredygtighedsrapportering for virksomheder (CSRD), både hvad angår indhold og de omfattede virksomheder. En vigtig ændring er reduktionen af direktivets anvendelsesområde - hvilket betyder, at en stor del af de virksomheder, der tidligere var omfattet, især blandt små og mellemstore børsnoterede virksomheder, nu foreslås udelukket. Samtidig foreslås der justeringer af de europæiske rapporteringsstandarder (ESRS) for at gøre dem mere tilgængelige:
De opdaterede tidslinjer betyder, at:
CSDDD kræver, at virksomheder identificerer og håndterer menneskerettigheds- og miljørisici i deres værdikæder. Omnibus I foreslår flere justeringer, herunder
CSDDD vil blive indført i etaper. I første fase vil virksomheder med mere end 5.000 ansatte og 1,5 mia. euro i omsætning - eller 3.000 ansatte og 900 mio. euro - være omfattet. Medlemslandene skal implementere reglerne nationalt inden juli 2027.
En anden foreslået ændring er, at reglerne for civilretligt ansvar ikke længere vil blive fastsat på EU-niveau, men skal håndteres nationalt. Det betyder, at muligheden for at anlægge sag varierer mellem medlemslandene. Kravene til indsamling af oplysninger fra mindre leverandører vil også blive begrænset: Der vil kun blive anmodet om data, hvis der er klare risici, ifølge Kommissionens forslag.
Det er for tidligt at sige præcis, hvordan Kommissionens Omnibus-forslag vil påvirke EU, da de nu først skal forhandles i og derefter mellem Europa-Parlamentet, medlemslandene og Europa-Kommissionen. Det er Kommissionens håb at indføre ændringer, der vil føre til større klarhed, proportionalitet og lettere anvendelse i praksis.
De tidsmæssige forskydninger er allerede besluttet. Forslagene til indholdsmæssige ændringer går nu videre til den almindelige lovgivningsproces. Det betyder, at Europa-Parlamentet, Ministerrådet (medlemsstaterne) og Kommissionen vil fortsætte med at arbejde med substansen i såkaldte trilogforhandlinger.
> Europa-Kommissionens side om Omnibus I-pakken
Vattenfalls syn på Omnibus I-forslagetVattenfall ser positivt på Europa-Kommissionens forslag om at justere dele af CSRD og CSDDD inden for rammerne af den såkaldte Omnibus I-pakke. For os er det vigtigt, at EU's rammer for bæredygtighed er klare, retssikre og håndhævelige - uden at sænke det overordnede ambitionsniveau for klima- og bæredygtighedsarbejdet og fortsat drive omstillingen i erhvervslivet fremad. |